Sociální sítě a Češi v roce 2010

V posledních dnech jsem přečetl několik predikcí o letošním vývoji sociálních sítí a jejich využívání. Vždy se však jednalo o zahraniční autory a jejich spíše globální (možná až americký) pohled na věc. Nic podobného jsem ale nezaznamenal na českém internetu. Nikdo se podobnému tématu nevěnoval. Nebo pardón, pokud ano, opravte mne. Snad všichni se shodovali na růstu. Ale již ne tak dramatickém, jako tomu bylo v přechozích letech. V naší krajině to bude skoro stejné. Avšak s tou odlišností, že zde bude stále vyšší růst, než na západ od nás. Jako je tomu ostatně se vším. Zahraniční trendy k nám přicházejí s určitým zpožděním. Nejinak tomu je se sociálními sítěmi. Proto i v roce 2010 bude obliba sociálních sítí v České republice růst. Očekávám, že především Facebook začne nabalovat skupinu uživatelů s věkem 40+.  Ta je zde zastoupena velmi málo. Co mne zaujalo bylo to, že několik autorů zdůraznilo první významnější exodus uživatelů mikroblogovací platformy Twitter. Což je nadmíru zajímavé. Twitter je totiž především na americkém trhu ohromně oblíbený. Zažíval zlatá léta. Inu zdá se, že je tomu konec. Jeho vývoj je stále tak nějak v plenkách. Nad business modelem se vedou neutuchající debaty. Premium účty pro firmy jsou zatím v nedohlednu. Mnoho uživatelů odrazuje neutuchající růst podvodných účtů a affiliate marketing zde bují jako snad nikde. Já osobně Twitter vnímám spíše jako odborné médium. Zvlášťě u nás jej okupují spíše lidé z IT a přidružených oborů. Navzdory tomu všemu si ale myslím, že Twitter bude posilovat. Nikdy ale nedosáhle takové obliby, jako v USA. Co se týká ostatních zahraničních sociálních sítí, tak si nedovolím tvrdit, kdo další by si mohl získat konzervativní české uživatele. YouTube nebude na našem trhu nikdy vnímána jako Facebook či Twitter. FriendFeet, StumbleUpon nebo MySpace si nikdy nezískají oblibu. Možná, že jedině LinkedIn by mohla zabojovat a svou lokalizací si získat širší oblibu. Tradiční české společnské sítě jako Spolužáci, Líbímseti nebo Lidé si udrží své pozice. Možná budou lehce ztrácet. To je vše. Budu rád, pokud se o vaše názory podělíte v komentářích. Děkuju. Pavel Horalík

O autorovi

Pavel Horalík

Ve svých 13 letech jsem zapnul svůj první počítač a od té chvíle jsem propadl světu IT. Mojí vášní je internet, marketing a sociální sítě. Miluji svou rodinu a svoji zemi.

Komentáře

Vložit komentář
  • Twitter začíná být celosvětově vnímán jako nejsilnější zpravodajské médium – a na tom by také mohlo určitým způsobem postavit svůj business model. Prodávání informací, provize autorům. Takové obliby jako v USA nemůžeme dosáhnout, neboť většina z uživatelů nechápe význam této sítě a dávají přednost těm, které je mohou sdružovat s ostatními – Facebook, Lidé, Libimseti. Osobně ale už mám na FB pouze aktualizace statusů, na ostatní se dívám většinou 1 týdně. Pro mne je facebook zbytečný. Omezil jsem skupiny, ředím ,,přátele“. Proč ho ale používám? Přesně jak zmiňuješ ty, Pavle. Odbornost. Díky Facebooku a Twitteru jsem získal přístup k velké spoustě kontaktů.

  • No… Myslím, že Facebook u nás půjde ještě nahoru, to je jisté – ovšem pro některé lidi už to je příliš „profláklé“ a přehuštěné, takže se to právě proto už nezaregistrují a naopak někteří budou odcházet / přestanou se vesměs projevovat. U Twitteru bude ten nárůst podle mě ještě větší (zatím je to jen pár tisíc lidí, takže je jednodušší růst). LinkedIn se bude rozšiřovat svým pomalým tempem – ale českou lokalizaci bych tedy vůbec nečekal (před nedávnem spustili německou – české se dost možná vůbec nedočkáme). Ale je tady spousta dalších možností – jak budou reagovat české sítě (spustí třeba libimseti konečně něco, co by přilákalo marketéry?), co se bude dít s vertikálními sítěmi (myslím, že není od věci čekat odklon části „elit“ od obecných systémů k něčemu jako ning.com – kde si „svůj“ sociální server může založit každý) nebo jak to dopadne na trhu „social media monitoring“ – tady sebevědomě tipuju, že naše Ataxo projekty se neztratí, ale zároveň předpokládám velký konkurenční boj… Takže určitě je na co se těšit.

  • Myslím, že odhadovat růst Facebooku je nasnadě. Podobně jako ve velké části světa tak i v Česku byl včas na správném místě, když nabídl uživatelům v zásadě univerzální platformu pro komunikaci v jejich sociální síti. Facebook nabídl kvalitní alternativu k hromadným emailům, mohu-li si dovolit to tak zjednodušit. U Twitteru je pro mě odhad vývoje obtížnější, protože je to služba, kde se spojuje komunikace v rámci sociálního grafu i veřejné publikování. Nevím, jestli pro komunikaci s přáteli je Twitter nejvhodnějším médiem (s přáteli se nebavíme vždy úplně veřejně). Odtud možná pramení i odhadovaný trend opouštění Twitteru zmiňovaný v článku. Pokud se inspiruji v USA, tak Twitter vždy získává, podaří-li se jeho uživatelům pokrýt real-time společensky zásadní události (přistání letadla na řece, #iranelection, smrt Jacksona, …). Čekám tedy, zda Twitter podobně poslouží i v českém prostředí v případě nějakého mimořádného dění. To by totiž znamenalo skokový nárůst počtu uživatelů, který lze těžko předpovídat.

  • Facebook – nárůst už spíše pozvolný. změny budou spíš v jeho využití a modelu komunikace vůbec (a podle mne asi docela zásadní) Twitter – počet aktivních uživatelů podle mne moc růst nebude, možná pasivní, ale otázka je, jak dlouho je to bude bavit Youtube – tady si myslím, že se ten síťový princip prosadí, zvlášť díky spojením s Googleem atp. Obecně poroste přstup do sociálních sítí z mobilních telefonů, což celý model zase významně ovlivní (geolokace atp.). Plus očekávám, že vliv sociálních médií jako celku poroste, viz zpráva PR News: http://rostastary.blogspot.com/2009/12/pr-news-nejdulezitejsi-print-socialni.html mějte se 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

S láskou a nadšením © 2009 - 2016 Pavel Horalík. Omrkněte moje sandálové, vtipné a veselé Hopky ponožky