Nedávno jsme v rámci Kreativky spustili náš další projekt. Jedná se o Facebook Shop Trikofór. Což je taková naše hračka 🙂
Už dlouho jsem měl v hlavě nápad na prodej individualizovaných a zábavných trik. Vybavení na tvorbu takových triček máme, proč to tedy nezkusit? Konečně jsem chtěl také projekt pro širší masu lidí a oblečení je zajímavá volba.
Nebudu zatím rozebírat
social commerce a postup, proč jsme upřednostnili prodej na
Facebooku před e-shopem
Trikofor.cz. Samotné
social commerce a tzv.
f-commerce je velice zajímavé téma, které se snažím sledovat a v brzké době o tom napíšu, doufám, rozsáhlejší článek.
Ale zpět k Trikofóru. Samozřejmě jsme museli na Facebooku založit
FanPage, kde trička prodáváme. Landing page je záložka Trikofór Shopu s nabídkou produktů, které lze během několika málo okamžiků zakoupit. Žádné odkazování ven z FB. Celý objednávkový proces se koná přímo na něm. Nutno říct, že jsme zatím jedni z mála v ČR, kteří využívají iFrame řešení pro účely prodeje na této největší sociální síti. A je to znát. Pro lidi je to nové, ještě to neznají. Svědčí o tom zatím nízký počet objednávek. Máme sice určité prodejní mezery, na kterých pracujeme, ale jsme na začátku. A jak jsem už řekl, je to zatím taková naše hračka 🙂
Abychom o sobě dali vědět, spustili jsme na Facebooku reklamní kampaň. Lidé začali přiskakovat, ale nebylo to ono. A penízky mizely. Ve středu večer jsme se proto rozhodli zvolit jiný způsob získávání nových fanoušků. Co jiného než soutěž a možnost získat něco zadarmo by mohlo lidi přilákat?!
Tak se narodila soutěž Triko ZDARMA!, kterou jsme ještě v ten večer, po půl osmé, spustili. Zadání znělo následovně: „Chcete triko ZDARMA? Napište na naši zeď text, který chcete na tričku mít. Pokud do nedělní půlnoci získáte 50 lajků, tričko vám vyrobíme a bezplatně zašleme. Fórujte a sdílejte. Přátelé určitě pomůžou :-)“.
A začal kolotoč, který jsme do té doby ještě nezažili. Lidem se nápad opravdu zalíbil! Ještě v ten večer získali slogany tří fanoušků více jak 50x Like a nové příspěvky přiskakovaly dál. S nimi také číslo našich fans.
Před startem soutěže jsme měli kolem 260 lidí, kterým se Trikofór líbil. Do půlnoci jich přibylo o dalších 140. Ve čtvrtek jsme očekávali určité ochladnutí a uklidnění situace. Mýlili jsme se. Číslo fanoušků rostlo dál a s nimi i počet soutěžních textů na naší zdi. O půl čtvrté jsme museli přistoupit k předčasnému zastavení soutěže. Do té doby uveřejněné slogany v soutěži zůstaly. Nové se už nemohly soutěže účastnit.
V tu chvíli bylo na zdi celkem 34 soutěžních textů a počítadlo fanoušků zobrazovalo přibližně 640 lidí, což jsme nečekali. Určitou zajímavostí je, že noví fans přibývali i potom. Dnes ráno v 7.00 hodin je na kontě 738 fanoušků, což je paráda.
Je nutno zmínit další unikum. Poprvé jsme i s kolegou natočili krátký video vzkaz –
vyjádření k pozastavení soutěže Triko ZDARMA!. Myslím si, že je to nanejvýš vhodné ukázat fanouškům lidskou tvář a taky to, že za projektem někdo stojí. Prostě jít s kůží na trh. Stejně jako teď a tady v tomhle text 🙂
Možná se ptáte, proč jsme soutěž předčasně utnuli, když měla takový ohlas? Trošku jsme se možná zalekli nákladů, které bychom museli vynaložit na výrobu několika desítek (možná stovek) triček. A to nejenom finančních, ale také časových. Protože každé tričko je vyráběno ručně a je mu věnována individuální péče. Pravděpodobně jsme udělali chybu a nastavili příliš nízkou laťku 50 lajků. Každopádně jsme získali novou zkušenost a ověřili si, že to na Facebooku „funguje“ 🙂
Výsledkem soutěže je, že jsme téměř ztrojnásobili počet fanoušků a zvýšili povědomí o značce Trikofór. To vše za necelé dva dny. Uff.
Staňte se i vy fanoušky Trikofóru 🙂 Budeme fórovat společně!
Pavel Horalík
Zajímavej model, ale bojím se, že je proti pravidlům Facebooku – žádná soutěž by neměla být založena na likování. Nebo jste to s Facebookem řešili?
Kubo, tak to je špatné. Neřešili jsme to nijak – což je chyba, pokud je to proti pravidlům. No, musíme se poučit a udělat ji příště jinak…
Je to tak jak píše Kuba. Facebook v Promotions Guidelines http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php zakazuje používání jeho prostředků k pořádání soutěží, jako je lajkování statusů, fotek, upload fotek…vše se musí odehrávat mimo facebook
Jen abych upřesnil – nemůže to probíhat mimo Facebook. Takhle to měl v jedné soutěži Datard a docela slušnou chvíli měl zablokované účty i url :-)@Pavel: jasně, tohle bylo v poho, ale kdyby to bylo masovější, byl by s tím průšvih – smazali by vám aplikaci, profily a nazdar bazar
Ahoj Pavle, tahle situace samozřejmě řešení má – můžeš postavit soutěž na lajkování nebo jiném hodnocení, ale vše se musí odehrávat v aplikaci – tedy i zmíněný post by musel být v aplikaci.Co se týká sdílení ven, které je, předpokládám, cílem, je to o klasickém sdílení – záleží na vůli uživatele, ale jsou cesty, jak je motivovat.. 🙂
Ondro díky! Poprvé jsem nakoukl do Promotions Guidelines :-)Kubo, asi jsme si trošku zahrávali. O profil bych určitě nechtěl přijít.Honzo, přivedl jsi mě na myšlenku, jak další takovou soutěž zrealizovat. Díky za to! Snad to příště bude už všechno v pořádku.